Verkeersschool

Peter Brugge

Verkeersschool Peter Brugge

Voertuig Controle

Om de onderhouds- en controlepunten voor de motor makkelijk te onthouden, is het volgende ezelsbruggetje bedacht:

BBRAAVVOK

Dit staat, zoals in het menu te lezen is, voor:

Banden
Het profiel van de hoofdgroepen. Dit moet over de gehele omtrek van het loopplank tenminste 1 millimeter bedragen. Als de profilering minder dan 2 millimeter is,
bestaat het gevaar dat de waterafvoer in het gedrang komt. Het is aan te bevelen een band met een profieldiepte van minder dan 2 millimeter te vervangen.
De profilering van de band zorgt primair voor de waterafvoer en draagt mede zorg voor de rechtuit-stabiliteit en de stuureigenschappen.
De profilering op steentjes, metalen deeltjes enz. en verwijdert deze zonodig op scheuren of barsten in de band
Nieuwe banden: als de banden nieuw zijn, moet de motorrijder hiermee rekening houden.
Nieuwe banden zijn voorzien van een laag met een zekere gladheid en kunnen de eerste tijd niet tot het uiterste worden belast,
omdat het contact band-wegdek nog niet optimaal is.

Wat de motorrijder moet weten over bandenspanning:

Een juiste bandenspanning is van essentieel belang voor de rijeigenschappen en wegligging van de motor.Een te lage bandenspanning heeft een nadelige
invloed op de wegligging en versnelt de slijtage. Bovendien neemt, door een verhoogde rolweerstand, het brandstof verbruik toe.Een iets hogere bandenspanning
wanneer de banden koud zijn.Bij het vervoer van een duopassagier en/of van veel bagage en bij het langdurig rijden met hoge snelheid, moet de bandenspanning
worden verhoogd.De waarde staat in het instructieboekje of op een sticker op het spatbord of de achtervork.Bij controle van de bandenspanning moet de motorrijder
ook het ventiel nakijken. Hierbij moet hij erop letten of het ventiel nog recht staat en het borgmoertje vastzit.Belangrijk is de aanwezigheid van de zogenaamde
stofdop. Deze dop gaat vervuiling van het ventiel tegen en vermindert daarmee het risico van een langzaam leeglopende band.
Bovendien kan bij hoge snelheden het ventiel worden open gedrukt als het stofdopje ontbreekt; waardoor lucht ontsnapt.
Stalen stofdopjes zijn betrouwbaarder dan kunststof exemplaren.

Brandstof
De Suzuki SV 650 heeft GEEN brandstofkraan , dus geen reservestand.
Als het waarschuwingslampje voor de brandstof gaat branden, dan
zit er nog ongeveer 3 liter brandstof in de tank.

Tank behoedzaam. De tank zit om het frame “gevouwen” waardoor de vulopening vlak bij de bodem van de tank zit. Met een maximale straal bij het tanken kan de brandstof uit de tank spuiten en op de hete motor terecht komen (brand kan het gevolg zijn).

Remmen
Wat de motorrijder moet weten over remmen.

Onderdelen van de reminrichting mogen geen inwendige of uitwendige lekkage of beschadigingen tonen. Remslangen mogen niet ernstig zijn misvormd, niet langs andere voertuig delen schuren en geen zodanige beschadiging vertonen dat het wapeningsmateriaal zichtbaar is.

Wielen zijn voorzien van een trommelrem, moeten in onberemde toestand in beide richtingen kunnen draaien, zonder dat de remvoering aanloopt. De remvoering van wielen met een schijfrem mag in onberemde toestand in beide richtingen enigszins slepen.

Als de motor een trommelrem heeft wordt die bediend met een remkabel, moet de bestuurder de kabel controleren op rafels, zowel bij de hendel als onderaan bij dekbevestiging van de trommel.

Het rempedaal en de hendel mogen niet zo een slag maken. dat het pedaal of het tot een aanslag kunnen worden ingetrapt of gedrukt.

In het reservoir vanher hydraulisch remsysteem moet voldoende remvloeistof aanwezig zijn. Het zakken van het remvloeistof niveau hoeft. niet te betekenen dat de reminrichting defect is. Meestal houd het verband met het slijten van de remblokjes. Bij een verlaagd remvloeistof niveau moet de motorrijder wel opletten of er geen lekkages zijn. Het ondermeer bijvullen van de remvloeistof lost niets op; niet doen dus.

Accu
De accu moet deugdelijk bevestigd zijn. Controleren of de accupolen niet geoxideerd zijn. Oxidatie kan voorkomen worden door de polen in te vetten met zuurvrije vaseline. Vloeistofniveau controleren. Als er bijgevuld moet worden, dan met gedemineraliseerd water.

De accu zit onder de buddysit

Aandrijving
Wat de motorrijder moet weten over aandrijving (ketting/tandriem):

Tijdens het gebruik rekt de ketting uit; hij wordt dus langer. Daarom moet de ketting regelmatig worden gespannen.
De kettingspanning wordt gemeten in het midden tussen beiden tandwielen aan de onderste omloop van de ketting.
Op deze plaats mag de ketting enige spelling vertonen (zie instructieboekje)
Kettingen hebben regelmatig onderhoud nodig. Zeker na een lange rit in de regen moet een ketting gesmeerd worden.
Hoe en waarmee is terug te vinden in het instructieboekje.
Bij het smeren van de ketting moet ervoor gezorgd worden dat het vet niet op de band terecht komt.
Hierdoor kunnen gevaarlijke situaties ontstaan.Cardanaandrijving controleren op olielekkage.
Een getande aandrijfriem heeft over het algemeen geen bijzonder onderhoud nodig.
De spanning dient voldoende te zijn om te voorkomen dat de riem over de tanden van de riemschijf glijdt.

Vering
De vering moet voor en achter schoon zijn en mag geen lekkage vertonen. Demping mag geen lekkage vertonen.
Verlichting
De motorrijder moet de verlichting kunnen aanwijzen, bedienen en (zelfstandig) controleren:

Groot licht
Dimlicht
Richtingaanwijzers
Achterlichten
Kentekenplaatverlichting
Remlicht, dat moet werken bij de bediening van de voor- en achterrem.
Claxon

Olie

Wat de motorrijder moet weten over de olie:

Als de motor onvoldoende met olie is gevuld, kan deze vastlopen.
Daardoor ontstaat een gevaarlijke situatie.

In het algemeen moet het oliepeil gecontroleerd worden bij een koude motor of bij een warme motor die tenminste enkele minuten geleden is uitgezet. Er zijn echter motoren waarbij het oliepeil gecontroleerd moet worden nadat de motor even heeft gedraaid (dry-simp smering)
Bij het peilen van het olieniveau moet de motor conform het instructieboekje zijn geplaatst.

Het oliepeil wordt gecontroleerd met een peilstok. Ook is het mogelijk dat een venstertje aanwezig is, waardoor te zien is of er nog voldoende olie in de motor aanwezig is.
Na het bij vullen van olie mag het niveau niet boven maximum komen.

Koeling
Wat de motorrijder moet weten over de koeling :

Vloeistof niveau moet voldoende zijn. Om een goede werking van de radiateur te waarborgen moet deze regelmatig schoongemaakt worden.

Let hierbij wel op dat de radiateur wordt schoongemaakt wanneer deze volledig is afgekoeld.

Het schoonmaaken gebeurd aan de achterkant met zacht stromend water. Daarbij voorzichtig in de richting van de lamellen borstelen.

Contactgegevens

Adres

Hulstwede 5
2993GL Barendrecht

Telefoon

Peter Brugge
06-48767641 / 0180-557881

Corine van den Ouden
06-15948312

Informatie

KvK 53730984

Contactformulier

Heeft u een vraag over beschikbaarheid van Verkeersschool Peter Brugge uit Barendrecht of andere zaken vul dan het contactformulier in.